Kategorier /Rutiner / Rutin - Tips inför ledighet
Se maskinöversättning på 

Rutin - Tips inför ledighet

Information om guiden:
Denna guide innehåller tips från LKDATA gällande områden som är bra att tänka på innan du som användare går på ledighet.

Målgrupp:
Alla användare



Byt lösenord och registrera ditt mobilnummer i Passwordkiosk

Byt ditt lösenord innan du går på ledighet för att undvika att lösenordet går ut under ledigheten. Ett nytt lösenord gäller i 90 dagar från att du byter det. Passa även på att registrera ditt mobilnummer i Passwordkiosk för att enklare byta och återställa ditt lösenord. Mobiltelefonen du registrerar ska vara personlig och inte delas med andra. Det kan vara din arbetstelefon eller en privat.

Glömmer du ditt lösenord under ledigheten återställer du detta genom Passwordkiosk genom att antingen ha ett mobilnummer registrerat eller med hjälp av kollegor.


Arbeta hemifrån

Om du planerar att arbeta hemifrån är det bra om du först kontrollerar din funktion i distansåtkomst några dagar innan ledigheten.  


Meddela och lämna hänvisning under din ledighet

För att öka medborgarservice och informera om att du inte är på plats är det viktigt att aktivera autosvar i e-post, frånvaro i kalender och hänvisa din telefon.  

Frånvaromeddelande i din e-post 
Aktivera ett frånvaromeddelande via autosvar i din Gmail, hur länge du tänker vara ledig och vart hjälp kan fås under tiden.


Frånvaro din kalender

Lägg in frånvaron i din Google kalender, för den period du planerar vara ledig.


Hänvisa din telefon 
Hänvisa din telefonanknytning på något av följande sätt: kalenderkoppling, internkatalogen TRIO eller ringa röstbrevlådan.

 

Bevaka e-post

När det är många lediga samtidigt eller om du är ledig under en längre period är det bra att tänka på att upprätta en bevakning på varandras e-post och verksamhetens funktionsbrevlåda. 

Funktionsbrevlåda
Om du behöver utöka med flera personer som har möjlighet att bevaka en funktionsbrevlåda beställer du det via IT-order.

 

Datatrafik och mobilankytning vid utlandsvistelse 

Om du planerar att ta med din mobiltelefon eller pekplatta utomlands är det viktigt att tänka på att det är andra oftast mycket högre trafikavgifter som gäller. Du kan på ett lätt sätt ställa in att du inte nyttjar dessa tjänster och istället nyttjar trådlöst (Wifi) på de ställen där det finns tillgängligt. Tjänsten mobil anknytning fungerar inte i utlandet, därför måste ditt abonnemang alltid ha status ”ur tjänst” för att du utomlands ska kunna ta emot samtal på ditt mobilnummer.
Denna ändring måste göras innan du lämnar Telias mobila nät i Sverige. 


Felanmälan, beställningar eller flytt under ledighet

Tips och information om felanmälan, beställningar eller flytt under ledighet. 

Beställningar av IT-tjänster 
Om ni planerar att beställa IT-tjänster som ni vill ha levererade under eller direkt efter ledigheten, är det viktigt att ni beställer i god tid innan ledigheten, samt har en tillgänglig kontaktperson på plats i er verksamhet. För att LKDATA ska kunna leverera enligt er förväntan krävs det att vi har en löpande dialog och att ni finns tillgängliga. 

Observera att Covid-19 kan påverka leveransen.

Felanmälan av ärenden 
Om du har fel på någon av dina IT-tjänster skapa gärna en felanmälan så snart som möjligt. För att åtgärda felanmälan krävs många gånger att vi har dialog med kontaktperson. Om vi inte får kontakt på grund av semester kan vi inte åtgärda felet enligt förväntan.

Flytt av IT-utrustning i verksamheten 
Din verksamhet har möjlighet att få hjälp av LKDATA om ni planerar att flytta IT-utrustning inom lokalerna. Vi säkerställer att allt fungerar och på detta sätt minimeras risken för störning när medarbetare är tillbaka igen. Om ni vill flytta på egen hand får ni gärna skicka för kännedom till oss ifall någon skulle höra av sig till LKDATA Kundservice.
13400Visningar
59
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?