Se maskinöversättning på 

Direktaccess - Kända fel

Information om guide:
Guiden innehåller information och kända fel gällande direktaccess.

Målgrupp:
Användaren med directaccess


Mer information

Linweb: Distansåtkomsttjänster


Direktaccess är en VPN-tjänst som automatiskt startar i bakgrunden när du loggar in. Om du inte är på arbetet går all trafik ut mot internet som vanligt, utom den som ska nå en intern resurs på Linköpings kommuns nätverk såsom mail, Linweb m.m. Du har även tillgång till G: och I: som om du satt på arbetet.

Direktaccess är endast tillgängligt på datorer från LKDATA.

Fördröjning av program
Vid inloggning kan det ta någon minut för tjänsten att känna av vilket nätverk datorn är uppkopplad mot. Till exempel om Linweb inte visas när webbläsaren startar, vänta en liten stund och prova igen.

WiFi kopplar ifrån vid anslutning av direktaccess
Om WiFi kopplar ifrån så snart direktaccessen ansluter, testa att ansluta datorn med nätverkskabel. Detta är ett känt fel vi har med direktaccessen. Felanmäl detta ärende även om du får funktion med nätverkskabel.

Kontrollera certifikat

För att Direktaccessen ska fungera måste ett certifikat laddas ner på datorn. Detta sker per automatik men kan ta upp till 2 timmar. Denna instruktion visar hur du kontrollerar att du har ett certifikat och hur du hämtar ett. Se instruktion.

Reparera Global Protect
Denna åtgärd kan testas om du inte ansluts till direktaccess när du försökt att arbeta hemifrån eller om du ser ett kryss på ikonen trots att du har certifikat på datorn. Global Protect är programmet på datorn som gör det möjligt för dig att använda Direktaccess. Denna åtgärd kräver att du är uppkopplad mot kommunens nät.

  1. Gå in under Start > Kontrollpanelen > Program och funktioner.
  2. Leta upp Global Protect i listan.
  3. Högerklicka på Global Protect och välj Reparera.

Starta om tjänsten för direktaccess

Denna åtgärd kan testas om du inte ansluts till direktaccess när du arbetar hemifrån. Global Protect är programmet på datorn som gör det möjligt för dig att använda Direktaccess.

  1. Högerklicka på aktivitetsfältet, längst ner på skärmen.
  2. Välj Aktivitetshanteraren.
  3. Klicka på fliken Tjänster (Ser du inte fliken Tjänster, tryck på Mer information)
  4. Leta upp en tjänst som heter PanGPS, under kategorin Namn. (Du kan sortera i bokstavsordning genom att klicka högst upp på Namn)
  5. Högerklicka på PanGPS och välj Starta om.

Inloggningsproblem, tvåstegsverifiering

Vissa program kräver en tvåstegsverifiering vid inloggning. Om ett program ger dig detta meddelande när du är uppkopplad med Direktaccess behöver du får behörighet till och aktivera Google Authenticator.

Dexter, Fronter och Skola24 är exempel på program som kräver tvåstegsverifiering.

  1. För att få behörighet behöver du kontakta LKDATA Kundservice via telefon, mejl eller chatt.
  2. Du behöver sedan aktivera Google Authenticator på din telefon, se nedan
2211Visningar
4
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2020 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?